Kitesurf Upwind Bodydraggen

Kitesurf Upwind bodydraggen is een van essentieel belang, wat elke kitesurfer moet kunnen om veilig op het water te zijn. Bij elke sessie op zee ben je minimaal wel een keer aan het upwind bodydraggen

Kitesurf Upwind bodydraggen gebruikt je als de wind is weggevallen en je niet meer kunt waterstarten, of als je te dicht bij het land bent en dieper het water in wilt bodydraggen. Upwind bodydraggen is dat je de kite aan de linker of rechter kant houd, en je je lichaam als een zwaard gebruikt in het water, zo bepaal je, je (upwind) koers.

Kite Positie in het wind venster:

Je kite op de juist positie houden is van essentieel belang, om optimaal upwind te kunnen bodydraggen. Om naar links te bodydraggen is het beste om je kite tussen 10 en 11 uur te positioneren. Als je naar rechts wilt bodydraggen, hou dan je kite tussen 1 en 2 uur. Het is goed om in je achterhoofd te houden dat je de kite stil moet houden in het windvenster voor optimaal upwind te kunnen bodydraggen.

Lichaamshouding voor upwind bodydraggen:

Je lichaam zorg ervoor dat je een koers kunt bodydraggen. Dus eigenlijk is je lichaam zoals het zwaard bij een zeilboot. Daarom is het belangrijk dat je, je lichaam uitstrekt in het water en het zo lang en stijf mogelijk maakt. Met 1 hand hou je de bar vast om de kite te controleren met je andere hand bepaal je de koers.

Tip:  tijdens het bodydraggen naar links, hou dan je rechterhand aan de bar en je linkerhand in het water.

Kietsurf Upwind bodydrag richting:

Met Kitesurf upwind bodydraggen kun je niet recht tegen de wind in bodydraggen, wat veel mensen wel denken. Je kunt een koers maken van 10 tot 15 graden tegen de wind in. Daarom is het belangrijk om te zigzaggen tegen de wind in. Hoe frustrerend het ook kan zijn tijdens het bodydraggen, dat je net langs je kiteboard heen gaat, maar dan moet je toch nog een extra rondje de andere kant up, om uiteindelijk bij je board aan te komen.

Richting veranderen tijdens bodydraggen:

Tijdens het kitesurf upwind bodydraggen is het natuurlijk belangrijk dat je keringen zo snel en soepel mogelijk verloopt. Bij een snelle richtingsverandering verlies je snel veel hoogte en moet je weer opnieuw beginnen, daarom als je de volgende stappen rustig doorneemt in het water, zal het op die manier een stuk gemakkelijker gaan. Tijdens je naar links bodydraggen, stuur je langzaam de kite naar 12 uur, het is aan te raden de Kite een beetje te depoweren. Maak je nu zo lang mogelijk in het water recht naar beneden, op deze manier draai je niet op je rug tijdens het omkeren. Nu kun je de bar met je andere hand vastpakken, en naar rechts sturen. Klaar, als het goed is dan is het keren tijdens het upwind bodydraggen nu een stuk gemakkelijker.

Kitesurf Upwind body dragging met board:

Dit is bijna hetzelfde als Kitesurf upwind bodydraggen zonder board. Met board is echter het voordeel, dat je, je board op zijn kant kunt drukken, en zo nog meer grip houd in het water. Het gaat als volgt; Zet je board tegen je heup aan en hou met je hand de grap-handel vast. Nu kun je met je elleboog op je voetpet laten rusten, en het board op zijn kant drukken. Op deze manier kun je tot wel een hoek van wel 15 graden bereiken, tegen de wind in!

LEER NU DE BASIS VAN KITESURFEN MET DE 3 DAAGSE CURSUS